INCOMPANY: EFFECTIEF BESTUREN VOOR GEÏNTEGREERDE EERSTELIJNS- EN HUISARTSENORGANISATIES

Datum

in overleg.

Locatie

Op locatie bij de zorgorganisatie bij voorkeur

Kosten

Offerte op maat (excl. BTW)

Indicatie: tussen de €20.000 en €25.000 euro

 

Duur van het programma
Deze scholing bevat een programma van 6 dagen van 15:00 – 21:30 uur.

 

Voor wie?
Regionale eerstelijns organisaties, mono- of multidisciplinair, of een combinatie daarvan.

 

Begeleiding en accreditatie

De programmaleiding is in handen van Marc Bruijnzeels.
Dr. Marc Bruijnzeels is directeur van het Jan van Es Instituut en Associate professor bij het LUMC. Hij wordt bijgestaan door de staf van het Jan van Es Instituut in de dagelijkse begeleiding van de cursus. Het Jan van Es Instituut begeleidt de leergang met een vaste docent, die de verbinding tussen de cursusdagen maken.

 

Leerdoelen

1. het kennismaken met de ontwikkelingen in de eerste lijn gezondheidszorg
2. het herkennen van een veranderende omgeving
3. het beoordelen van de veranderingen, het vertalen naar mogelijkheden voor de organisatie en het kunnen anticiperen op veranderingen in een brede context.
4. het kunnen toepassen van nieuwe situaties in een bestuurlijke context.

 

Opbouw van het programma

Dag 1
Strategie en beleid

Doelstelling:

  • het verkrijgen van inzicht in de veranderende omgeving van de gezondheidszorg;
  • het kunnen duiden van de effecten van ontwikkelingen;
  • het kunnen transformeren van en reflecteren op de externe omstandigheden naar de eigen situatie;
  • het kennismaken met de verschillen aan posities en perspectieven van partijen in de zorg en de eigen regio.

 

De veranderende omgeving van de gezondheidszorg

Vanuit een aantal belangrijke ontwikkelingen (dubbele vergrijzing, veranderende beroepsbevolking, toegenomen werkdruk, ver doorgevoerde specialisatie en meer aandacht voor de ‘ervaren’ kwaliteit) verschuift het paradigma van een volumegedreven zorg naar een waardegedreven zorg (literatuur Value Based Health Care en Triple Aim).

 

De veranderingen in de zorg

In de afgelopen jaren is de werkdruk in de eerste lijn sterk toegenomen, het aantal praktijken verder afgenomen, de organisatiegraad verder verstevigd en ‘gefragmenteerd’ en is de betrokkenheid van de professionals met de organisaties afgenomen. In de ziekenhuizen en specialistische zorg worden groeiplafonds afgesproken en ontstaat druk op de verschuiving van zorg. De ‘Juiste zorg op de juiste plek’ verbindt de verschillende perspectieven en vraagt om nieuwe samenwerkingsafspraken. Het concept Integrale ZorgAkkoord stimuleert de volgende fase in deze verschuiving. Substitutie, persoonsgerichte zorg en zelfmanagement hebben veel nadruk gekregen. De nieuwe en komende bekostiging stelt de bestuurders van de organisaties wederom voor nieuwe uitdagingen.

 

Consequenties voor de zorg in de regio

In het avondprogramma staat de reflectie op de eigen organisatie en regio centraal. Op een interactieve wijze wordt met elkaar verkend wat de mogelijkheden in de regio en voor de verschillende organisaties in die regio zijn.

 

Dag 2
De organisatie besturen en organiseren.

Doelstelling:

  • het verkrijgen van inzicht in het ontstaan en de effecten van governance;
  • kennismaken met een governancemodel dat inzicht geeft in de spanningsbronnen van een organisatie rond goed bestuur;
  • het expliciteren van waardengedreven bestuur en toezicht en het eigen waardepatroon.

Dit programmaonderdeel gaat terug naar de essentie van governance. Volgens de commissie Kluiver (2015) is dit ‘het optimaliseren van zorg voor patiënten en voor de samenleving als geheel’.

Vanuit het ontstaan van governance wordt de context van goed bestuur geschetst. Vanuit de bedoeling van governance, namelijk het borgen van de universele waarden kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg, is een veelheid aan begrippen en duidingen van governance ontstaan. Door terug te gaan naar de oorsprong en de diversiteit aan wetenschappelijke benaderingen van governance, kan geduid worden hoe spanningen tussen toezichthouders, besturen en uitvoerende professionals kunnen ontstaan. Om in zo’n hybride omgeving als goed bestuurder op te treden, is het optimaliseren van de bestuursstrategie en een persoonlijke bestuursstijl nodig. Naast deze elementen komen wet- en regelgeving en bestuurlijke inrichtingsmodellen aan de orde.

In het avonddeel staat de eigen organisatie centraal. Met behulp van een interactieve werkvorm worden bevoegdheden, sturingslijnen en werkwijze in Unicum centraal gesteld.

 

Dag 3
Leiderschap: Kijken naar jezelf!

Doelstelling:

    • het verkrijgen van inzicht in de eigen competenties en werkstijlen;
    • het effectief inzetten van deze competenties;
    • het herkennen van en omgaan met (gedrags)situaties in een bestuurlijke en leidinggevende context;

Leiderschap is te leren! Met behulp van een vragenlijst worden sterke en verbeterpunten in beeld gebracht. Reflectie op het eigen kunnen en het concretiseren van de verbeterpunten zijn een mooie aftrap om te kijken of en welke bijdrage te leveren valt aan (het organiseren) van de huisartsenzorg. Het is de bedoeling dat de deelnemers inzicht krijgen in het eigen bestuurlijk handelen en de inzet van persoonlijke competenties.

 

Dag 4
Samenwerken in en met de omgeving

Doelstelling:

  • het kennismaken met de complexiteitstheorie en de effecten;
  • het leren analyseren van de stakeholders in de eigen omgeving en het belang ervan;
  • inzicht krijgen in de nieuwe netwerkorganisatievormen;

De zorg is gefragmenteerd georganiseerd. Om zorg geïntegreerd te kunnen leveren, is meer integratie op diverse niveaus geboden. Dat betekent dat de verschillende actoren (professionals en organisaties) in de zorg met elkaar moeten gaan samenwerken. Tegenwoordig spreekt men van netwerken in de zorg. Deze netwerken kennen verschillende vormen en typen van besturing. Leiders van de toekomst wordt gevraagd om deze netwerken te vormen en de samenwerking binnen en tussen de domeinen te optimaliseren. Wat is daar dan voor nodig? En hoe worden de netwerken dan bekostigd? Wat zijn de goede en slechte voorbeelden hiervan?

In de voorbereiding zullen we de samenwerkingstrajecten die actueel zijn, inventariseren, zodat de deelnemers aan de slag kunnen met de stakeholders uit hun eigen omgeving. Te overwegen valt een van stakeholders uit te nodigen.

 

Dag 5
Het integraal zorgakkoord, de uitdagingen rond samenwerken en bekostiging

Deze dag gaan we dieper in op de inhoud van het IZA voor de eerste lijn. Vanuit het perspectief van de verzekeraar, de tweede lijn en de eerste lijn worden de uitdagingen behandeld.

Denk aan vragen als vanuit welk perspectief redeneert de verzekeraar?  Hoe kijkt de verzekeraar naar IZA.

Het ziekenhuis, het verpleeghuis en de psychiatrische instelling worden allen geconfronteerd met een krimp of zeer beperkte groei. Zij allen moeten meer complexe zorg opvangen met dezelfde of minder middelen. Vanuit het consultancy perspectief wordt u meegenomen in de overwegingen en het gedrag van de bestuurders van deze instellingen.

In de eerste lijn is het IZA met gemengde gevoelens ontvangen en uiteindelijk wel ondertekent. Wat betekent het IZA voor de eerste lijn en welke kansen biedt het en hoe kun je er inhoud aangeven.

 

Dag 6
Aan de hand van concrete scholingsvragen uit de groep maken we een programma op maat.

Mogelijkheden zijn:

  • Financiering in de zorg en ontwikkelingen daarin (alternatieve bekostigingsmodellen)
  • Communicatie als vak
  • Datamanagement & ICT
  • Regionale samenwerking oa met sociaal domein
  • Leiderschap aan den lijve: een dag met het oefenen in vaardigheden
  • Effectief vergaderen